De veiligheidscommissie
De veiligheidscommissie heeft als taak het in stand houden en verbeteren van het gevoel van veiligheid en vertrouwdheid. Deze commissie is een aanvulling op de ‘Gedragscode’ die we binnen onze vereniging hanteren.
Voorop staat echter dat iedereen binnen de vereniging zoals een lid, ouder, begeleider, beheerder en bestuurder een verantwoordelijkheid heeft in het naleven van de gedragsnormen waarbij de veiligheidscommissie een ondersteunende en adviserende rol heeft.
Verder worden regelmatig thema-bijeenkomsten georganiseerd ter preventie en voorlichting.
Doel
V.V. Schaesberg wil een veilige voetbalvereniging zijn, waar iedereen met plezier voetbalt en zich thuis voelt. Bij een prettig en veilig sportklimaat horen normale omgangsvormen en die willen we graag bewaken. Grensoverschrijdend gedrag zoals pesten, conflicten, ruzie, discriminatie en seksuele intimidatie zijn niet gewenst en hierin wordt actie ondernomen om dit tegen te gaan.
Ook de sportomgeving moet veilig voelen zoals een veilige auto-en fietsstalling en een veilige toegang.
Organisatie
De veiligheidscommissie wordt door het dagelijkse bestuur voorgedragen en benoemd door het algemene bestuur. De commissie is dan ook verantwoording schuldig aan de bestuursvoorzitter.
De veiligheidscommissie kan gevraagd en ongevraagd adviseren aan het bestuur. Verder kan het een luisterend oor bieden bij bijvoorbeeld ongewenst gedrag of een klacht. Daarnaast kan de commissie ook pro-actief een probleem aanpakken om zo tot een oplossing te komen.
De commissie gaat bijzonder serieus om met klachten of problemen en worden behandeld volgens de eisen die de AVG/Autoriteit Persoon Gegevens hieraan stelt.
Leden van de veiligheidscommissie:
- John Gielen
- Martin Prumpeler
- Jos Merx
- Marco Reumkens ( vertrouwenspersoon )
- Miranda Peeters - Slijters ( vertrouwenspersoon )
Contactgegevens: veiligheidscommissie@vvschaesberg.nl
Vertrouwenspersoon
Maar stel nu dat…
er iets gebeurt wat je als ongewenst ervaart. Er zijn dan verschillende mogelijkheden hoe je hiermee om kunt gaan. Meestal kan dit het beste worden besproken met een staflid, bestuurslid of de veiligheidscommissie. Soms blijkt deze stap toch te groot te zijn. Dan kan een VCP misschien helpen. De VCP werkt onafhankelijk en zal alles wat je hem of vertelt vertrouwelijk behandelen. Maar let op: de VCP is geen formeel meldpunt of klachtafhandelingspunt!
Wanneer kun je bij de vertrouwenscontactpersoon terecht?
Bij de VCP kun je terecht met vragen die je niet gemakkelijk stelt of waarvan je bang bent dat er niet serieus op gereageerd gaat worden. Dit geldt voor alle leden, vrijwilligers en ouders. Daarbij: snel melden, er over praten en zorgen dat er (vroegtijdig) een einde gemaakt wordt aan een ongewenste situatie, maakt dat deze niet verergert en dat herhaling zo voorkomen wordt.
Als je vragen hebt of te maken hebt met:
- pesten en/of gepest worden;
- machtsmisbruik en/of verbale agressie;
- het gevoel hebt dat je er door je huidskleur, geloof of seksuele voorkeur niet bij hoort;
- grensoverschrijdend gedrag (machtsmisbruik, verbale agressie, ongewenste intimiteiten);
- de manier waarop je benaderd en/of aangeraakt wordt door een teamlid, trainer of coach of gedrag dat je als onprettig ervaart;
- een vermoeden van grensoverschrijdend gedrag: je denkt dat iemand in jouw directe omgeving hier mee te maken heeft;
- de wijze waarop er met je kind wordt omgegaan binnen de vereniging/het team;
- twijfels bij jezelf of jouw gedrag als trainer en/of coach verstandig is (bijvoorbeeld wel of niet in de kleedkamer zijn als het team onder de douche staat);
- iemand die je direct of indirect beticht van ontoelaatbaar gedrag;
- het beschuldigd worden van eerder genoemd gedrag.
Je kunt ook altijd terecht bij het NOC*NSF meldpunt met je vragen, je twijfels of om je verhaal te vertellen. Het meldpunt is dag en nacht bereikbaar, ook in het weekend en op feestdagen. Het telefoonnummer is 0900 – 202 55 90.
Wat doet de vertrouwenscontactpersoon?
Eerste opvang / aanspreekpunt
De VCP luistert naar je verhaal en helpt je zoeken naar mogelijkheden om de situatie op te lossen. Informatie wordt vertrouwelijk behandeld. Hij/zij doet niets wat je niet weet.
De VCP kan je helpen bij het indienen van een klacht bij de vereniging, sportbond of politie. Maar gewoon even praten kan ook. De VCP geeft voorlichting over ongewenst gedrag, zorgt voor adequate opvang van degene die klachten heeft over ongewenst gedrag, zoekt naar een oplossing en helpt de melder/beschuldigde bij het indienen van een klacht.
De VCP mag, in vertrouwen, de melder, beschuldigde en/of andere betrokkenen aanhoren en informatie inwinnen voor zover dit voor de uitvoering van zijn taken noodzakelijk is. Hij is bevoegd om voor de uitoefening van zijn werkzaamheden contact te zoeken met deskundigen.
Doorverwijzen
De VCP verwijst door, maar is niet verantwoordelijk voor de opvolging of oplossing rondom signalen.
Vervolgstappen en verslaglegging
De VCP bespreekt met de persoon de volgende vervolgopties:
- De persoon doet een melding bij het bestuur door gebruik te maken van het meldformulier dat hier[MR1] te vinden is. De VCP kan hierbij ondersteunen. Na het invullen dient het formulier verstuurd worden naar secretaris@vvschaesberg.nl;
- Er is geen vervolg gewenst / noodzakelijk.
Hoe vertrouwelijk is de vertrouwenscontactpersoon?
De VCP is onafhankelijk en treedt volledig onpartijdig op. Het is heel belangrijk in bepaalde situaties om ook andere personen bij een vraag of probleem te betrekken of elders advies te vragen. Dit gebeurt natuurlijk altijd in samenspraak en in goed overleg. Met de inhoud van de gesprekken die er tussen jou en de VCP plaatsvinden zal altijd vertrouwelijk worden omgegaan.
Hoe is de vertrouwenscontactpersoon te bereiken en wie is hij/zij?
De VCP’s binnen onze vereniging zijn Marco Reumkens en Miranda Peeters-Slijters. Zij zijn bereikbaar via:
Mail: marco.reumkens@gmail.com Telefoon: 06-54677755
Mail: miranda.slijters@gmail.com Telefoon: 06-34140289
[MR1]Koppeling en meldformulier toevoegen op website